مجله زندگی ایده آل: عید نزدیک است و لابد شما هم کمکم به این فکر افتادهاید که روزهای عید، چه بپوشیم و اینکه اصلا چه لباسی برای چه جایی مناسب است؟!از طرف دیگر نمیتوان منکر شد که غیر از پیداکردن لباس مناسب برای مهمانیها، دید و بازدیدها و بیرونرفتنها، ساختن یک ترکیب زیبا از آنها اصلا کار سادهای نیست؛ اگر لباسهای معمول بازار را هم نپسندهاید که این سختی بیشتر و بیشتر هم میشود! اما برای اینکه کار شما برای عید راحت شود، نمونهکارهای جدید طراحان را ببینید و خود تصمیم بگیرید که برای آنها چه کیف، کفش و روسری مناسبی انتخاب کنید.
بهتر است که یک شلوار دمپاگشاد جین که مد امسال است برای این مانتو درنظر بگیرید اما اگر میخواهید این مانتو را در مراسم رسمی بپوشید، یک شلوار سرمهای از ابریشم خام یا یک ساپورت براق سرمهای همراهش کنید اما اگر این لباس را برای مهمانی عصر در نظر گرفتهاید، پیشنهاد ما این شلوار است.
اگر تصمیم دارید در ایام نوروز برای ناهار به یک مهمانی خانوادگی بروید، پیشنهاد ما به شما این مانتوی سرخابی است. رنگی که تمام شادابیهای سال نو را به همراه خواهد داشت. جنس پارچه این مانتو از ابریشم خام است. خرج کاری که برای این مانتو استفاده شده، یک نوار آبی و طلایی در قسمت کمر و آستینهاست که مانتو را علاوه بر کلاسیک بودن به سمت اسپرت و نیمه رسمیبودن هم سوق میدهد. طراحی و برش این نمونه شما را کشیدهتر و کمرتان را باریکتر نشان میدهد.
بهدلیل اینکه رنگ مانتو سرخابی است، بهتر است یک روسری با رنگ روشن و شاد برایش انتخاب کنید تا ظاهرتان خیلی هم یکنواخت نباشد. این روسری که جنسش از ابریشم است و عرض زیادی دارد، مناسب برای این مانتوی کلاسیک است.
فراموش نکنید؛ هیچ طرحی مثل طرح مستطیلی این کیف نمیتواند به تکمیل شدن استایل شما کمک کند. برای کاملشدن زیبایی ظاهرتان این کیف طلایی را هم به دست بگیرید. اگر دوست دارید اسپرت باشید به یک کیف اسپرتتر از جنس چرم فکر کنید.
وجود رنگ طلایی و برنزی در حاشیههای موجود در خرج کار این مانتو باعث میشود که کاملا مطمئن شوید بهترین انتخاب رنگ کفش برای این مانتو میتواند طلایی باشد. یک جفت کفش نوکتیز و اسپرت طلایی بهترین همراه برای این مانتو است. جز این رنگ پیشنهاد دیگری برای شیک شدن شما نداریم!
ابتکار شرکت ایتالیایی دلچهاندگابانا در تولید عینکهایی با فریمهای کائوچویی، تولید فریمهای رنگی، آن هم در رنگهای خاص مانند صورتی، آبی آسمانی، قهوهای و... است. این شرکت برای لوکس و متفاوت کردن عینکها در مدل 4197 خود از گلهای برجسته طلایی استفاده کرده؛ این ابتکار بیشک مورد استقبال خانمها قرار خواهد گرفت.
سیب سبز: هدیههایی که میگویند«سال نو مبارک»، هدیههایی که میگویند« همچنان دوستتدارم»، هدیههایی که میگویند «بیا عاشق هم باشیم»، هدیههایی که میگویند «یادش بخیر خاطرات خوبمان»، هدیههایی که میگویند «بابت اشتباهم متاسفم عزیزم» ، هدیههایی که میگویند « وقتش رسیده این پیراهن سیاه سوگواری را عوض کنی»، هدیههایی که میگویند «ما آماده همکاری با شما هستیم »، هدیههایی که میگویند «رفیق نازنین من بمان»، هدیههایی که میگویند «ما لطف و فداکاریات را فراموش نمیکنیم » و... .
ما در مناسبتهای زیادی به هم هدیه میدهیم، هدیه دادن گرچه یک رسم ساده به نظر میرسد اما کم پیش نیامده وقتی تحفهای به خیال خودمان ارزشمند را گذاشتهایم توی دستهای طرف مقابل، آنقدر که دلمان میخواسته شادی را در چهرهاش ندیدهایم. انگار هدیهمان ذوقزدهاش نکرده و آن برق خوب رضایت و خوشی که انتظار داشتیم در نگاهش باشد، پیدا نبوده است و آنوقت فهمیدهایم که نتوانستهایم هدیهای مناسب و در خور به دیگری بدهیم اما دلنگران نباشید همه راههای انتخاب هدیه مناسب اینجاست و ما آنها را موبهمو یادتان میدهیم.
چی؟ واسه کی؟ که چی بشه؟
نمیتوانید برای همه آدمهای اطرافتان یکجور هدیه بخرید؛ باور کنید چنین کاری میتواند رابطه شما و آنها را برای همیشه خراب کند.
چند پرسش اساسی وجود دارد که باید پیش از خرید هر هدیهای از خودتان بپرسید نخست اینکه آیا این وسیله به کار طرف مقابل میآید یعنی آیا از آن استفاده خواهد کرد و دوم اینکه آیا هدیهتان با سلیقه، تیپ شخصیتی، جایگاه اجتماعی و سن طرف مقابل هماهنگ است؟ و دست آخر اینکه سطح صمیمیتتان با او چقدر است؟
اشتباه رایجی که معمولا در خرید هدیهها رخ میدهد این است که مردم معمولا چیزی را بهعنوان هدیه میخرند که از آن خوششان آمده و منطبق با سلیقهشان است و یادشان میرود که سلیقه طرف مقابل بر سلیقه خودشان ارجح است.
بهعنوان نمونه فرض کنیم شما یک کتابخوان حرفهای هستید و اغلب وقتتان را صرف مطالعه میکنید به همین خاطر در انتخاب هدیه برای دوست نزدیکتان هم همیشه کتاب را انتخاب میکنید درحالیکه پیش از این دیدهاید او اهل مطالعه نیست، عاشق تماشای فیلم است، از کتاب خوشش نمیآید و بیشتر اطلاعاتش را از طریق رادیو و تلویزیون به دست میآورد.
پس حدس اینکه میشود برای چنین رفیقی به جای کتاب یک مجموعه تلویزیونی خوب یا یک سیدی موسیقی بهعنوان هدیه خرید، کار دشواری نبوده است اما شما آن را نادیده گرفتهاید.
به نظرتان سخت است از سلیقه دوستانتان آگاه شوید؟ چرا یک دفترچه سری مخصوص ویژگیهای رفقایتان درست نمیکنید؟
شما باید در این دفترچه برای هر یک از رفقایتان، پروندهای کوچک تشکیل دهید و در آن تاریخ تولدشان، اشیای مورد علاقهشان، رنگهایی که دوست دارند، حساسیتهایشان و حتی سایزشان را بنویسید.
به این یادداشت درباره یک دوست در دفتر سری دوستی دیگر توجه کنید:
نام: پوران
تاریخ تولد: اسفند 59
از چه چیز خوشش میآید: او عاشق لاکهای رنگ جیغ، گل و عطرهای گرم و شیرین و عروسکهای کوچک فانتزی است و رنگ صورتی روشن را خیلی میپسندد.
از چه چیز بدش میآید: بهشدت از اشیایی که پر داشته باشند مثلا گلسرهای پردار یا لباسهای پردار میترسد. به رنگ بنفش مایل به ارغوانی حساسیت پوستی دارد و از رنگ قهوهای اصلا خوشش نمیآید.
هدیههایی که به من داده است: او تاکنون به من یک جعبه نفیس منبتکاری و دو تا عروسک شانس صورتی هدیه داده است.
قانونهای طلایی
جیبتان را نتکانید
برای خریدن هدیه آنقدر خودتان را به زحمت نیندازید کهگیرنده احساس کند باری را بر دوش شما گذاشته.
خودتان باشید
درست است که خالی کردن جیب راه مناسبی برای هدیه خریدن نیست، اما حق ندارید به این بهانه هدیه را پایینتر از حد وسایلی که خودتان استفاده میکنید بخرید.گیرنده اگر احساس کند چیزی را دریافت میکند که خودتان هرگز از آن استفاده نمیکنید، احساس ناخوشایندی پیدا میکند.
زیاد صمیمی نشوید
قبل از خریدن هدیه به این فکر کنید که چه کسی قرار است آن را دریافت کند و فاصلهای که با دریافتکننده دارید را در نظر بگیرید.
هدیههای بد بد بد !
بعضی هدیهها تنها نمیتوانند بیدقتی شما در انتخاب را فاش کنند، بلکه گیرنده به محض دریافتشان میتواند تا مرز انفجار از شما دلخور و عصبانی شود.
بهتر است برخی اشیاء را هرگز برای هدیه دادن امتحان نکنید. آنها تحفههای دلچسبی نیستند و نباید سراغشان بروید چون هم پولتان را دور ریختهاید و هم طرف مقابل را از سلیقه و شیوه انتخابتان ناامید کردهاید مثلا:
هدیههای شاید بله، شاید نه: این گروه هدیههایی هستند که مقبول افتادنشان از سویگیرنده، به میزان خوششانسی شما بستگی دارد. میپرسید مثل چی؟ مثلا کفش و لباس! اگر کفش یا لباسی که گرفتهاید با اندازههای هدیهگیرنده جور در بیاید، شما خوششانس هستید اما اگر اندازه طرف مقابل نباشد و مجبور شوید عوضش کنید یا با شرمندگی بگویید فروشنده حاضر نیست هدیهتان را عوض کند، یعنی شما بدشانس بودهاید و پولتان را دور ریختهاید.
هدیههایی که طعنه برداشت میشوند: اول حساسیتهای طرف مقابل را بشناسید و بعد هدیه بگیرید برای مثال کتاب رژیم درمانی گرفتن برای آدم چاقی که با او رودربایستی دارید چه معنایی دارد؟ شانه خریدن برای کسی که بیشتر موهایش ریخته چطور؟ هدیه دادن یک پیراهن تنگ به خانمی که همیشه غصه بزرگ شدن شکمش را دارد، چی؟
بنابراین پیش از خرید هر هدیهای از خودتان بپرسید آیا ممکن است طرف مقابل برداشت خاص و ناراحتکنندهای از آن داشته باشد.
هدیههایی پر از سرفه و خارش و کهیر: این دفعه منظورمان از حساسیت، دلخوری نیست بلکه آلرژی است. افراد امکان دارد به حیوانات، رنگها، عطرها، گیاهان و برخی خوراکیها حساسیت داشته باشند. سعی کنید پیش از خرید هدیه از این نوع حساسیتهای طرف مقابل آگاه شوید.
برخی افراد نیز نسبت به چیزهایی، ترس بیمارگونه (فوبیا) دارند این ترس درباره حیوانات بیشتر است مثلا امکان دارد کسی نسبت به سگ، گربه، خزندگان و پرندگان فوبیا داشته باشد و آنوقت به محض دیدن هدیهای از این دست، فریاد بکشد و فرار کند یا از هوش برود.
به جای پول خرج کردن وقت خرج کنید
هدیه دادن تنها پول خرج کردن نیست. یکی از مهمترین بخشها در خرید هدیه، وقتگذاشتن برای انتخاب آن است. به همین دلیل است که وقتی گیرنده میبیند دور دنیا را گشتهاید تا وسیلهای که مدتها دنبالش بوده یا بدون آنکه به شما گفته باشد به آن علاقه داشته را پیدا کنید، برای همیشه از شما سپاسگزار میشود. در چنین شرایطی مهم نیست چقدر خرج کردهاید، بلکه برای فرد مقابلتان وقتی که برای خرید هدیه و حتی بستهبندی کردنش به خرج دادهاید و ظرافتی که از خود نشان دادهاید از هرچیز مهمتر است.
لباس خوشگل به هدیهبپوشانید
هدیه پیامی برای محبت است گاهی حد آن محبت زیاد است و عشق میشود، گاهی حدش متوسط است و احترام به حساب میآید، اما چه رسول عشق باشد و چه احترام، پوشش بیرونیاش به اندازه خودش اهمیت دارد و چه بسا گاهی بیشتر از خودش. برای مثال خانمی تعریف میکرد یکی از دوستانش برای او هدیهای گرانقیمت آورده بود و گرچه خانم پس از باز کردن هدیه از دیدن آن بسیار خوشحال شده بود اما وقتی رفیقش رفته بود و خانم خواسته بود کاغذ کادو را دور بیندازد دیده بود که گوشه کاغذ، نوشتهای از نفر سوم است که با عشق و محبت، هدیهای را در آن پوشش به رفیقش داده بود!
خلاصه اینکه همه ذوق خانم این داستان، سر دیدن آن یک خط نوشته روی کاغذ کادو از بین رفت و هنوز هم مطمئن نیست که فقط کاغذ کادو دست دوم بوده است یا خود کادو هم یک هدیه نخواسته بوده از طرف فردی دیگر.
به همین خاطر است که ما تاکید کردیم گاهی پوشش یک هدیه از خودش هم مهمتر میشود. پوششی برازنده برای یک هدیه به این معناست که هدفتان از خرید آن هدیه، فقط انجام وظیفه نبوده است و در تهیه آن، محبت و دقت به خرج دادهاید.
سه اشتباه رایج در هدیه دادن
چرا بعضی از آدمها هرچقدر هم که برای دیگران پول خرج کنند، باز هم آدم بده ماجرا میمانند؟
هدیه یک گوشه از قلب شماست که آن را به کسی اعطا میکنید اما گاهی برخی اشتباههای عمدی یا غیرعمدی ارزش آن را به کلی از بین میبرند.
یکی از اشتباههای خطرناک در هدیه دادن این است که هر بار طرف مقابل را دیدیم سراغ تحفهمان را بگیریم مثلا اگر به او گوشوارهای دادهایم هر بار بپرسیم «چرا گوشوارههایت را آویزان نکردی؟» یا «راستی گفتی از گوشوارههایت خوشت آمد؟»
دومین اشتباه، نرخ گذاشتن برای یک هدیه است حتی اگر غیرمستقیم باشد مثلا وقتی پیراهنی به کسی دادهایم، بگوییم «دیدی مارکش را؟ برندش اصل اصله از خیابان. . . خریدم، خواستم یک عمر برایت بماند.» یا «لباس چه گران شده. از لباست خوشت آمد؟» یا «تورو خدا فکر نکنی چرا فقط یک پیراهن گرفتم. خودت میدانی این برند، چه قیمتی دارد.» و سومین اشتباه این است که به جای وقت صرف کردن و گشتن پی چیزی که به دل طرف مقابل بنشیند از بنجلهایی که روزی برایمان هدیه آوردهاند و نخواستهایم، یکی را انتخاب کنیم و کادو بپیچیم و به یکی دیگر اعطایش کنیم. شک نکنید او بلافاصله میفهمد ماجرا از چه قرار است چون شما برایش هدیهای آوردهاید که نه به سلیقه شما ربطی دارد و نه به سلیقه خودش.
خرده ریزههای کاغذ کادو را دور نریزید
شنیدهاید هرچیز که خوار آید روزی به کار آید؟ اینجا هم همان حکایت به دردتان میخورد.
بهتر است روی گوشهای از کاغذ کادو که دیده شود یا روی کارتی کوچک، در یکی دو جمله احساستان را درباره کسی که هدیه را به او تقدیم کردهاید بنویسید. گاهی اگر هدیهای خاص باشد و نیاز به توضیح داشته باشد، میشود نامهای کوتاه را در جعبهاش گذاشت.
پوشش هدیه باید با جنسیت و سن کسی که آن را دریافت میکند متناسب باشد. خانمها رنگهای شاد و طرحهای فانتزی را بیشتر میپسندند و آقایان از رنگهای تیرهتر و طرحهای جدیتر بیشتر لذت میبرند.
توجه داشته باشید که اگر قصد دارید هدیه را به یک غیرایرانی بدهید درباره رنگ کاغذ کادو حتما تحقیق کنید تا در فرهنگ آنها معنای نامناسبی نداشته باشد. تعجب نکنید؛ پای سوء تفاهمهای فرهنگی میتواند حتی به رنگ کاغذکادوی شما یا گلی که ضمیمه هدیه کردهاید هم باز شود. مثلا در برخی فرهنگها گل زرد نشان مرگ است. حالا اگر برای نامزدی که قرار است تا پایان عمر با شما باشد همراه با هدیه گل زرد بفرستید، قطعا نمیتوانید پیام خوشایندی را به او منتقل کنید. این ریزهکاریها به ویژه وقتی که برای بچههای فامیلتان که در کشورهای دیگر بزرگ شدهاند هدیه میفرستید میتوانند بیشتر به چشم بیایند و سوءتفاهم درست کنند.
یک روش خلاقانه برای تهیه کاغذ کادو، نقاشی کردن یک کاغذ A3 با سلیقه خودتان به جای کاغذ کادو است. این روش البته وقتی به کار میرود که طرف مقابل شما، جنبه و ذوق کارهای خلاقانه را داشته باشد.
خارجیها چطور هدیه میدهند؟
معناهای عجیب و غریب هدیهها در کشورهای گوناگون
کرهایها: آنها هرگز هدیهشان را در حضور شما باز نخواهند کرد و برایشان مهم است که هدیه را با دو دست تقدیمشان کنید. هدیهای که به یک کرهای میدهید، باید ترجیحا کادوشده باشد و اگر کادو رنگهای شاد مثل زرد و سبز داشته باشد، خوشحالتر خواهند شد.
همیشه یادتان باشد که مهمان نباید دست خالی به خانه یک کرهای برود. آنها دوست دارند مهمانشان هدیهای کوچک همراهش داشته باشد حتی اگر در حد یک جعبه شیرینی یا چند شاخه گل باشد. کرهایها هدیههای گرانقیمت را نمیپسندند اما برای آنها هم نباید اشیاء نوکتیز یا هدیهای ببرید که نوشتهای با رنگ قرمز دارد. آنها رنگ قرمز را در کارتهای آگهیهای ترحیم زیاد دیدهاند و هدیه شما با نوشتههای قرمزش، خاطرات ناخوشی را برایشان تداعی میکند.
ژاپنیها: چگونگی تقدیم کردن یک هدیه به ژاپنیها از خود آن هدیه مهمتر است. هرگز یک رفیق ژاپنی را با هدیه دادن به او در یک جمع سورپرایز نکنید. آنها دوست دارند هدیه را در خلوت دریافت کنند. برایشان مهم است که دودستی هدیه را به آنها بدهید و از جملاتی مانند «یک هدیه کوچک است برای شما. . .» یا «فقط یک هدیه ناقابل است. . . » استفاده کنید. تعجب نکنید اگر یک ژاپنی از باز کردن کادویش جلوی شما طفره برود، آنها دوست ندارند کادو را در حضور اهداکنندهاش باز کنند. اگر یک ژاپنی مجبور شود کادویش را جلوی چشم شما باز کند آنوقت باید مدتها منتظر بمانید چون برای آنها کاغذ هدیه ارزشمند است و طوری آن را باز میکنند که پاره نشود و اگر به شما هدیه بدهند نیز، همین انتظار را دارند.
هدیه یک رفیق ژاپنی را نباید سریع و بلافاصله پس از دیدارش به او بدهید بلکه باید تا پایان ملاقات صبر کنید و وقتی جو صمیمانهتر شد آن را اهدا کنید. ژاپنیها کاغذ کادو با رنگهای سرخ، سفید و سیاه را نمیپسندند و برداشت مناسبی از آنها ندارند. آنها معمولا دوست ندارند هدیه را بار اول قبول کنند و اغلب باید سه بار هدیه را به آنها پیشنهاد کنید تا محترمانه به نظر برسد و بپذیرندش.
چینیها: در هدیه دادن به چینیها باید شش دانگ حواستان جمع باشد. خوبها و بدهای آنها زیاد است مثلا ساعت که خیلی از ایرانیها وقتی به خانه هم میروند، به یکدیگر هدیه میدهند، برای چینیها نشانه مراسم تشییع جنازه است. این یعنی اگر به چین رفتید و از یک چینی این هدیه را دریافت کردید یعنی باید هر چه سریعتر چمدانتان را ببندید و برگردید کشور خودتان. به علاوه چینیها دوست ندارند کسی به آنها گلابی هدیه بدهد! گلابی دادن به یک چینی به این معناست که شما ته دلتان میخواهید خانواده او از هم بپاشد. نکته مهم این است که اگر در چین باشید انواعی از گلابی پیدا میشود که دقیقا شبیه سیب است و تشخیصشان از هم سخت است و باید همیشه در این باره مراقب باشید.
چتر هدیه دادن هم در فرهنگ چینی به معنای این است که مایلید ارتباطتان را با طرف مقابل قطع کنید. دستمال سفید هم یعنی برای همیشه خدانگهدار. چاقو و قیچی و هر نوع وسیله نوکتیز دیگری هم در چین به معنای علاقه به گسستن رابطه است. از اینها گذشته به چینیها گل هم نباید هدیه دهید آنها معتقدند گل برای مراسم تشییع جنازه مناسب است. همچنین بعید نیست به یک چینی کلاهی سبز هدیه دهید و او کتکتان بزند. کلاه سبز روی سر یک مرد به معنای این است که همسرش فرد قابل اعتمادی نیست.
آیینه هم به چینیها ندهید. برخیشان معتقدند آیینه ارواح خبیث را جذب میکند و برخی هم میگویند راحت میشکند و هدیه دادنش به معنای آرزوهای بد برای طرف مقابل است. کفش هم نباید به چینیها داد. آنها میگویند کفش هدیه دادن باعث احساسات منفی میشود و اگر کوچک باشد و پا را بزند یعنی هدیهدهنده میخواسته برای هدیهگیرنده مشکل درست کند. معنای دیگرش هم این است که میخواهید به طرف مقابل بگویید «کفشهایت را پایت کن و سریع گورت را گم کن!»
اندونزیاییها و مالاییها: به اندونزیاییها و مالاییها هرچه میخواهید هدیه دهید اما یادتان باشد نباید این کار را با دست چپ انجام دهید چون ممکن است دلخور شوند. هدیه را بهتر است با هر دو دست به آنها تقدیم کنید. مالزیایها دوست دارند دخترانشان لباسهایی پوشیده به تن کنند پس اگر خواستید به دختری مالایی لباس هدیه دهید این موضوع را در نظر داشته باشید و به علاوه یادتان باشد برای مالزیاییها رنگهای سبز، قرمز و زرد نشانه سعادت است.
بنگلادشیها: به یک بنگلادشی اگر پول هدیه دهید، دلخور میشود. آنها هم مثل چشم بادامیها دوست ندارند هدیهشان را در حضور شما باز کنند.
آمریکای لاتینیها: اگرچه آمریکای جنوبی کشوری شناخته شده در صادرات چرم مرغوب است اما اهالیاش دوست ندارند کسی به آنها چرم هدیه دهد. آنها معتقدند در اولین دیدار نباید هدیه داد اما اگر اولین دیدار یک مهمانی شام باشد مهمانشان باید هدیهای با خودش بیاورد.
تایوانیها: مراقب باشید تایوانیها برعکس ژاپنیها که کالاهای ساخت کشورشان را بسیار میپسندند، از اینکه به آنها هدیهای تایوانی داده شود ناراحت میشوند.
هندیها: به اهالی هند گل یاس هدیه ندهید؛ آنها این گل را برای مراسم سوگواری استفاده میکنند. رنگ پوشششان هم در این مراسم سفید است و به همین خاطر هدیههایی با کاغذ کادوی سفید را نمیپسندند. هندیها هم هدیهشان را در حضور مهمان باز نمیکنند و چون بسیاری از آنها هندو هستند و از دیدگاه آنها خوردن گوشت گاو پسندیده نیست، اگر با گوشت گاو یا فرآوردههایش به خانه یک هندو بروید، شاید نتواند حتی چند لحظه تحملتان کند.
باید خارجی شویم؟
هنوز زود است؛ شما راه خودتان را بروید. نمیتوانید نقش فرهنگ را در ارتباطاتتان نادیده بگیرید. حتی اگر دور دنیا را گشته باشید، نباید فراموش کنید که تک تک رفتارهای شما در قالب فرهنگی که در آن قرار گرفتهاید معنا پیدا میکنند و ارزیابی میشوند. پس از آنچه با سفرهای دور دنیایتان یادگرفتهاید، به عنوان دورچین در معاشرتهایتان استفاده کنید و با الگو برداری از خارجیها، ناخواسته سوءتفاهم ایجاد نکنید.
مجله سیب سبز - تارا ذکایی: هر فصلی انتخابهای خودش را دارد و رنگهای منحصر به فرد خود را به شما هدیه میکند. برای این فصل اگر دست به انتخاب میزنید بد نیست اول از خودتان بپرسید قرار است این لباس را کجا بپوشم و بعد با جوابی که به خودتان دادید، سراغ رسمیها یا نیمهرسمیها بروید. صفحه اول مخصوص رسمیهاست و صفحه روبهرو را تقدیم میکنیم به نیمهرسمیها!
گلبرگهای دوستداشتنی
یک انتخاب جانانه برای دخترخانمهای جوان و خانمهایی که این بهار اولین بهار بعد از ازدواجشان است و میخواهند ظاهری متفاوت داشته باشند. حال و هوای بهاری این مانتو و گلبرگهای زیبایش را لطفا دستکم نگیرید!
قیمت: 217 هزارتومان
درخشش در شب
پارچههای براق گزینههایی بسیار مناسب برای مهمانیهای رسمی هستند که ساعت برگزاریشان بعد از هفت شب است. اگر درخشیدن در مهمانیها را دوست دارید، این مانتوی خوشدوخت با سر آستینها و بلوکههای رنگین را از دست ندهید.
قیمت: 220 هزارتومان
دامن پر از گل کن!
همیشه به خاطر داشته باشید رنگهای روشن میتوانند به بدن شما حجم دهند. اگر پارچه لباستان طرحدار باشد، باز هم میتواند به توپر نشان دادنتان کمک کند. آبی، سفید و نقشهای روی پارچه این مانتو تاییدکننده این توصیه است.
قیمت: 275 هزارتومان
با ابهت باشید
زیرمجموعههای آبی انتخابهای بسیار مناسب برای فصلی هستند که روزهایی طولانیتر و خورشیدی درخشانتر دارد. از رنگهای خنک در فصل گرم بیشتر استفاده کنید در ضمن در نظر داشته باشید این مانتو قد شما را بلندتر نشانمیدهد!
قیمت: 280 هزارتومان
کمی رسمیتر، کمی شیکتر
اگر سر شانههای بزرگی دارید میتوانید سراغ مدلهایی بروید که روی بخش سرشانه از رنگهای تیره استفاده کردهاند و بقیه بخشها را به رنگهای روشن اختصاص دادهاند. این مانتوی بلوکه شده را از دست ندهید؛ اگر رسمیت بخشی از شخصیت شماست!
قیمت: 340هزارتومان
جمعی از اضداد
دنیا پر از تنوع است و خیلی وقتها هم متضادها را کنار هم مینشاند. اگر فلسفه شما هم در زندگی این است که متضادها میتوانند ترکیبهایی زیبا خلق کنند، احتمالا این مانتوی سیاه و سفید چشمتان را میگیرد.
قیمت: 357 هزارتومان
تند و شاد و سرزنده!
رنگهای تند و پرانرژی برای کسانی مناسب است که شخصیتهایی جسور و برونگرا دارند. این طرح از مانتو با رنگهای شاد و زنده انتخاب خوبی است برای کسانی که روزهای بهاریشان سرزندگی و روحیه خوب را کم دارد!
قیمت: 379 هزار تومان
مناسب برای تیره دوست ها
اگر طرح گل را دوست دارید اما ترجیح می دهید مانتویتان تیره باشد این مدل به کارتان می آید به خصوص اگر کمی اضافه وزن داشته باشید و بخواهید آن را پنهان کنید یک مانتوی تیره با طرح های مشابه این مانتو برایتان مناسب است.
قیمت: 379 هزار تومان
رها، رها، رها من!
یک زیر سارافونی بلند تهیه کنید و پانچوی بهارهتان را روی آن بپوشید. یک شال سبز مغز پستهای ساده هم اگر بنشانید کنارش که عالیمیشود!
قیمت: 257 هزار تومان
گلهای اختصاصی من
مانتوهای گلدار را در این فصل به تن کنید و از هماهنگی با طبیعت لذت ببرید. فقط یادتان باشد وقتی یکی از لباسهایتان شلوغ است بهتر است بقیه تک رنگ و ساده باشند.
قیمت: 379 هزار تومان
ساده و شیک
اگر از طرفداران مانتوهای ساده و کتهای تکرنگ هستید، این گزینه حتما به کارتان میآید. فرم یقه بالاتنه شما را کشیده و زیبا نشان میدهد.
قیمت: 227 هزار تومان
رنگ محبوب طراحان
طراحان مطرح امسال علاقه خاصی به رنگ زرد پیدا کردهاند. اگر دوست دارید با این طراحان همگام شوید داشتن یک مانتوی خوشرنگ و لعاب را به شما توصیه میکنیم.
قیمت: 297 هزار تومان
مجله سیب سبز - فرید مستوفی: میگویند عطر را فرانسویها اختراع کردند تا هرچه میتوانند از حمام کردن فاصله بیشتری بگیرند! اما نیت آنها هرچه بوده، امروزه عطر و ادکلن به یکی از بزرگترین صنعتهای جهان تبدیل شده و حتی میتوان با کمی اغراق، آن را هنر دانست. از سوی دیگر، اگر ادکلنی نامرغوب به بازار روانه شود و با انتقاد و عدم استقبال مواجه شود، میتواند نمره منفی بسیار بزرگی برای شرکت تولیدکننده خود به حساب بیاید.
در دنیای مد، ادکلن محصولی بسیار حساس است که به راحتی میتواند با سلیقه همه جور باشد یا هیچ محبوبیتی به دست نیاورد، اما خریدن عطر، بهویژه اگر به قصد هدیه دادن باشد، یکی از سختترین کارهاست. در آغاز سال جدید میلادی، مجله انگلیسی ووگو به بررسی 10 ادکلن برتر پرداخته که سال 2014 به بازار عرضه شدهاند. ما با هم این 10 ادکلن را مرور میکنیم.
B از بالنژیا
ادکلن B محصول بالنژیا در صدر این فهرست است. B اولین عطری است که این شرکت تولید کرده، اما در عین حال پشتوانه قوی هم دارد. شرکت طراح بالنژیا با حدود صد سال قدمت، از آن نامهایی است که میتوان با شنیدنش از کیفیت محصولش اطمینان داشت.
B عطری است با رایحهای قوی و نزدیک به بوی زنبق و تهمایههای بوی سدر و مشک. به نظر میرسد این طراح 31 ساله موفق سعی کرده با تولید این ادکلن، کاری کند تا هنگام استشمام آن، حس کنید در جنگلی استوایی و گرم اما مطبوع و پر از انواع گلها و درختان خوشبو هستید. بطری این ادکلن نیز بسیار زیبا و ظریف است.
موهاوی گوست از بیردو
بیردو کمتر از 10سال است که کار خود را آغاز کرده اما در بازار عطر و ادکلن، بهویژه در زمینه ادکلنهای مردانه جایگاه خوبی برای خود ایجاد کرده است. موهاوی گوست محصول امسال شرکت سوئدی بیردو را هم مردان و هم زنان میتوانند استفاده کنند.
این ادکلن با الهام از گل گوست ساخته شده است که ویژگیاش رشد کردن در بیابانهای منطقه موهاوی در ایالاتمتحده است. موهاوی گوست عطر شیرینی داشته و ترکیبی است از مشک، گیاه ماگنولیا، عنبر و سدر.
نات از بوتگا ونتا
عطری باروح و تازه با بستهبندی زیبا و ظریف. شرکت ایتالیایی بوتگا ونتا این عطر را با الهام از منطقه ساحلی نات، در ایتالیا تولید کرده و پاییز امسال به بازار عرضه کرد.
شکوفه پرتقال، اسطوخودوس، گل رز، گیاه صد تومانی با پایهای از مشک و گیاه تانکا، عناصر تشکیلدهنده عطر ایتالیایی نات هستند که عطری شیرین و خوشبو را برای خانمها به بازار عرضه کرده است. نات در سه اندازه 30، 50 و 70 میلیلیتری تولید شده است.
Reveal از کالوین کلین
نمیتوان از مد حرفی زد و نامی از کالوین کلین نبرد. این شرکت آمریکایی که در اواخر دهه 1960 کار خود را آغاز کرد و با جینهایش معروف شد، اولین بار در سال 1981 عطرهای خود را به بازار عرضه کرد و تاکنون 112 عطر تولید کرده است.
Reveal دو نوع مردانه و زنانه دارد. نوع زنانه این ادکلن اوایل پاییز عرضه شد؛ ادکلنی نشاط آور با بویی کمی تند که هم تبلیغات بسیار زیادی داشته و هم فروش خوبی تاکنون برای کالوین کلین به ارمغان آورده است.
افیون سیاه از ایو سنت لوره
افیون سیاه؛ حتی نام اغوا کنندهای دارد و با بطری مشکی رنگ، بسیاری از نگاهها را به سوی خود خیره کرده است. با تهبویی از قهوه، همراه با عصاره فلفل صورتی، شکوفه پرتقال، گل یاسمن، وانیل، نعناع هندی و سدر، افیون سیاه به ادکلنی تند و پرانرژی تبدیل شده است.
ایو سنت لوره، شرکت فرانسوی است که در دهههای 1960 و 70 جایگاه خود را در بازار مد تثبیت کرد؛ این شرکت تاکنون 139 عطر را روانه بازار کرده که اولین آنها در سال 1964 بوده و آخرین آنها افیون سیاه است که پاییز 2014 به بازار آمد.
مایباربری از باربری
باربری، شرکت قرن هجدهمی لوکس انگلیسی که هنوز هم تولیدکننده لباسهای خانواده سلطنتی انگلستان است، پنجاهوششمین ادکلن خود را پاییز امسال روانه بازار کرد. My Burberry که بهگفته طراحان آن تلاش کرده تا حال و هوای جزیره را در خود جای دهد با بویی به شیرینی بوی باغهای باران خورده انگلیسی، ترکیبی از عصاره ترنج، برگ گل شمعدانی، درخت به طلایی با پایه نعناع هندی و مشک و رز، سعی میکند نماینده سلیقه انگلیسی در بازار مد باشد.
Patchouli Absolut از تام فورد
اولین ادکلن تامفورد با نام ارکیده سیاه در سال 2006 به بازار رفت و پس از چند تجربه موفق، امسال تام فورد با Patchouli Absolut سعی دارد خود را در بازار مد حفظ کند. Patchouli Absolut همانطور که از نام آن پیداست (Patchouli به معنای نعناع هندی است) عطری با بوی تند و گرم است که هم برای مردان و هم برای زنان طراحی شده. این عطر با ترکیب برگ بو، رزماری و خزه با پایه چرم، مشک و عنبر تولید شده است.
نارسیسو از نارسیسو رودریگز
نارسیسو رودریگز، این طراح مد آمریکایی کوبایی الاصل، پس از آنکه سالها بهعنوان طراح آزاد با شرکتهای مختلف – ازجمله کالوین کلین – کار کرد در اواخر دهه 1990 برند نارسیسو رودریگز را ثبت کرده و حالا در میان برترین شرکتهای مد قرار گرفته، اما تولید عطر و ادکلن را از سال 2003 آغاز کرد.
بیست و چهارمین عطر تولیدی رودریگز، نارسیسو نام گرفت؛ عطری شیرین با بوی مُشکی آرامکننده و در عین حال انرژی بخش و کاملا مختص خانمها. رودریگز با استفاده از مشک و دو نوع سدر سیاه و سفید در پایه این ادکلن، تمام تلاش خود را کرد تا رایحهای کلاسیک برای خانمها به بازار عرضه کند.
فوریوسا از فندی
نمیتوان لیستی از ادکلنهای خوشبو تهیه کرد و تنها از یک ایتالیایی نام برد. خانواده فندی سالهاست که در صنعت مد خوشنام هستند و هرچند این برند را بیشتر با کیفهای زنانه میشناسند، اما اکنون نوبت چهارمین نسل از خاندان فندی است تا استعداد ذاتی خود را در مد و ادکلن محک بزنند.
دلفینا فندی، دختر خانواده این کار را با عطر زنانه فوریوسا انجام داد؛ عطری با رایحه تند و با پایه ترنج، بخور و کهربا. البته بطری زیبا و بستهبندی جذاب آن را نمیتوان نادیده گرفت.
Wood Sage & Sea Salt از جو مالون
یک عطر بریتانیایی دیگر و باز هم با نگاهی کامل به دریا و بریتانیا. جو مالون با بیش از 60 عطر که در 20 سال گذشته تولید کرده، سلیقه مشتریان خود را به خوبی میداند. جو مالون با تولید Wood Sage & Sea Salt (چوب سیج و نمک دریایی) کاملا به ریشههای انگلیسی خود بازگشته تا هوای نمکی ساحل و صخرههای ساحلی جزیره بریتانیا را با رایحهای تند به مشتری خود ارائه دهد. ترکیب اصلی این ادکلن از دانههای مشک و جلبک تشکیل شده است.
مجله زندگی ایده آل: با فرا رسیدن سال نو هر خانمی به صرافت میافتد که خودش را برای ورود به این فصل زیبا و پر جنبوجوش آماده کند. برای این فصل خاص و دیدوبازدید نوروزی باید لباسهایی خاص هم در نظر داشت.
علاوه بر این یادتان باشد، چیزی تهیه کنید که با توجه به فرا رسیدن سال نو، شما را متفاوت کند. نمونههایی که برای شما انتخاب کردهایم، همگی نمونههای بهاره هستند و برای شما همراهان همیشگیمان برای سال جدید پیشنهاداتی داریم تا از سایرین متفاوت باشید؛ این پیشنهادها را با ما مرور کنید.
خاص بودن را تجربه کنید
بعضی از لباسها در نگاه اول چشم آدم را نمیگیرند اما کافی است آنها را بپوشید تا زیبایی خاصشان را روی تنتان ببینید. این دامن مشکی تنگ میدی هم در نگاه اول همین طور است، اما کافی است آن را با این ست در نظر بگیرید تا حال و هوایتان را عوض کند.
کفشهایی برای روزهای عید
برای افرادی که دوست دارند متفاوتتر به نظر بیایند و خیلی در قید و بند ظاهر ساده نیستند هم مژده داریم! کفشی که برای این ست در نظر گرفتهایم یک کفش صورتی خوشرنگ نوکتیز با پاشنههای بلند است که برای رسمیتر شدن تنپوش و طراحی رسمی لباس پیشنهاد شده است.
ساده اما شیک
شاد بودن این ست دست شما را باز میگذارد تا بتوانید از گوشوارههای بزرگ با رنگ تیره و ساده هم استفاده کنید؛ یک جفت گوشواره ساده سنتان را پایین میآورد و سلیقهتان را بهتر نشان میدهد. پیشنهاد ما همچنان رنگ مشکی است.
بازار را تصاحب میکند
اگر دنبال ستی شیک برای مراسم رسمی زنانه هستید، این بلوز را به شما پیشنهاد میکنیم. بلوزهای گشاد امسال بازار را تصاحب خواهند کرد و شما با خرید یک نمونه صورتی خوشرنگ از این بلوزها میتوانید ستهای مختلف بهاری را تجربه کنید. دامنهای تا روی زانو بهترین گزینههای ممکن برای ست شدن با این بلوزها هستند.
تبدیل شیک به فانتزی
اگر یک کیف صورتی با کفشهایتان ست کنید، این ست را از یک ترکیب شیک به فانتزی تبدیل میکند که برای خانمهای جوان مناسب است اما یک کیف مشکی برای خانمهای مسنتر برازندگی ست شما را قطعی میکند.
کمد شما کم دارد
داشتن یک کت مشکی شیک در کمد هر خانم جزء ضروریات است. خصوصا اگر بدون هیچ طرح و رنگ اضافهای باشد تا بتواند با رنگهای متعددی هماهنگ شود و در مهمانیهای مختلف همراهیتان کند. کت را بهتر است با کفش پاشنهدار بپوشید. پیشنهاد ما برای چنین کت شیک دو دکمهای، همین کفش پاشنهدار ورنی با رنگ متضاد است.
مجله سیب سبز - تارا ذکایی: به فرم ساعت شنی اگر دقت کنید متوجه میشوید قسمت بالا و پایین آن با هم متناسب هستند و کمر باریکی هم دارد. در دنیای مد و لباس هم اگر فرم بدن کسی اینطور باشد گفته میشود اندامش شکل ساعت شنی دارد. از آنجا که عید نزدیک است و خیلی از خوانندههای سیب سبز در حال کم کردن وزن هستند دیدیم بد نیست با آداب لباس پوشیدن ساعت شنیها آشنا شوید.
ضربدر بزنید
وقتی روی لاغر شدن پهلوها تاکید دارید یکی از بهترین گزینههای پیش رو استفاده از بلوزها، شومیزها و پیراهنهایی است که یقههای شان فرم ضربدری دارند و روی هم قرار میگیرند. این کار باعث میشود زیباتر و جذابتر به نظر برسید.
سراغ سادگی را بگیرید
مهم نیست چقدر به پوشیدن لباسهای چند لایه علاقه دارید و فکر میکنید زیبا هستند. مهم این است که این لباسها به کار شما نمیآیند! بلوزهایی که چند لایه پارچه روی هم دارند و شومیزهایی که یقههای پف کرده و شلوغ دارند تمام تلاشی را که برای لاغر شدن کردهاید ظرف چند ثانیه خنثی میکنند. دور این پارچههای اضافه را خط قرمز بکشید!
در روشنای زیورآلات
کسانی که فرم بدنشان شبیه ساعت شنی است دو انتخاب پیش رو دارند یا باید از گردنبندهای بلند و V شکل استفاده کنند یا سراغ گردنبندهای کوتاه و تنگ بروند. حد وسط این سایزها، انتخاب چندان مناسبی برای این افراد نیست. این افراد باید سعی کنند سراغ گردنبندهای ساده اما خوشرنگ بروند. برای این فصل بهتر است سراغ سنگهای روشن بروید.
طرحدار و گلدار ممنوع
سعی کنید تا حد امکان سراغ لباسهایی بروید که تک رنگ هستند. این مدلهای تک رنگ قابلیت دارند تا نتیجه تلاشهای این چند ماه اخیر شما را در زمینه کاهش وزن نشان دهند. از مدلهایی استفاده کنید که روی بخش دور کمرشان کمربند دارند. این کمربندها باید پهن و ترجیحا تیره باشند!
یقه هفتها موفقترند
یادتان باشد برای لاغرتر به نظر رسیدن باید بالاتنه را لاغر نشان دهید و برای این کار چه مدل یقهای مناسبتر از یقههای هفت میتواند باشد؟ یقههای هفت به راحتی خطوط عمودی فرضی را به بخش بالاتنه شما اضافه میکنند که باعث کشیده نشان دادن این قسمت و لاغرتر به نظر رسیدن شما خواهد شد.
دامنهای پفدار و ایدهآل
این توصیه را عروسخانمهایی که فرم بدن شان از ساعت شنی تبعیت میکند نیز میتوانند به کار ببندند: از آنجاکه دور کمر لاغر شما امتیازی مثبت برایتان به حساب میآید کافی است لباسی انتخاب کنید که دامن آن پرحجم و پفدار باشد.
مد آرایش امسال
امسال مد بافتن موها برگشته است و به همین خاطر میتوانید با خیال راحت به روزهای کودکی برگردید و موهایتان را ببافید. لازم هم نیست موها خیلی دقیق بافته شوند چون بخشی از مد امسال با راحتی و حتی اندکی بی نظمی تعریف شده است!
نشان به آن نشان که امسال لاک زدن نامنظم ناخنها هم مدشدهاست. البته این به این معنی نیست که الزاماً یک ناخن صورتی باشد و دیگری سبز. بلکه هر ناخنی میتواند تا نصفه لاک بخورد و نصفش بدون لاک باقی بماند!
برای آرایش هم پیشنهاد میکنیم حتما خط چشم مشکی مایع تهیه کنید و در کیف لوازم آرایشتان داشته باشید. از قرار معلوم مشکی کردن دور چشمها دوباره مد شده است!
جعبهای نشوید
بعضی از پارچهها و لباسها آنقدر شق و رق میایستند که ظرف چند ثانیه افراد را تبدیل به جعبههای متحرک میکنند! به خصوص کسانی که فرم بدنشان ساعت شنی است نباید سراغ پارچههای ضخیم و محکم بروند. برعکس استفاده از پارچههای نرم و لطیفی مثل حریر یا ابریشم برای این افراد ایدهآل است.
پاشنههای نازک را انتخاب کنید
تا جایی که میتوانید سراغ پوشیدن کفشهای تخت نروید. در عوض سعی کنید کفشتان همیشه مقداری پاشنه داشته باشد؛ ضمن اینکه پوشیدن پاشنههای پهن را به شما توصیه نمیکنیم. کفشهای بدون پاشنه یا دارای پاشنههای ضخیم پاهایتان را چاق نشان میدهند. برعکس این مسئله هم صدق میکند.