انتخاب مانتو به سبک «ساغر شکوری»

مجله زندگی ایده آل - نگار حسینی: باید به معجزه رنگ‌ها باور داشته باشی، بتوانی با پارچه‌ها تا مرز رویا سفر کنی، خودت را در سرزمین گره و بافت گم کنی و در دنیای نقاشی و چاپ پیدا شوی؛ آن‌وقت است که عاشق می‌شوی، عاشق کارت که اسمش، طراحی لباس است. شک ندارم ساغر شکوری همه این حس و حال‌ها را نه‌تنها تجربه نکرده، بلکه آن را زندگی کرده است.

اگر به غیر از این بود او آنقدر عاشقانه از طراحی لباس‌هایش حرف نمی‌زد و اجازه خودنمایی به آنها نمی‌داد، او برای هر قیچی و کوک لباس‌هایش دلیل دارد و می‌گوید اگر چنین سرسپردگی نبود این پارچه‌ها نمی‌توانستند با جامه عشق به تن صاحبانش روند. با ساغر که در بازیگری هم خوش درخشیده به بهانه طراحی و برگزاری شوهای لباسش گپ زدیم. اگر علاقه‌مند به دنیای رنگ و پارچه هستید این مصاحبه را از دست ندهید، چون او به شما می‌گوید سراغ چه مانتوهایی بروید و از چه رنگ و طرحی استفاده کنید.

این مانتو هم به لحاظ رنگ و هم به لحاظ طرح می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ سرآستین این مانتو از برش و طراحی  کیمونوایی  برخوردار است و می‌تواند به شما ظاهری متفاوت ببخشد. ترکیب این مانتو با شال سرخابی گرمای خاصی در ست ایجاد می کند.

مانتو دامن‌ به سبک ساغر (فوری - تابستان)


سندرمی به نام طراحی لباس

 این روزها اکثر چهره‌های مطرح، به‌ویژه بازیگران مدعی هستند که دستی در طراحی لباس دارند. شاید به این دلیل که سلبریتی‌ها در همه جای دنیا در قیاس با سایر افراد جامعه در چشم قرار دارند، رفتار و نوع پوش‌شان زیر ذره‌بین است و بسیاری از افراد آنها را الگو قرار می‌دهند. درنهایت این موضوع باعث می‌شود برخی از هنرمندان به فکر بیفتند که در این مسیر خودشان به تنهایی گام بردارند و به‌عنوان طراح لباس عمل کنند.

در اغلب مواقع این حضور، شکل تخصصی ندارد و بیشتر از سر کنجکاوی است و به همین دلیل‌ ما شاهد اتفاقات خاصی در زمینه طراحی لباس‌های‌شان نیستیم اما این افراد به خاطر هوادارانی که دارند، نمایش لباس‌هایشان با استقبال مواجه می‌شود.

قبل از بازیگری، طراح لباس بودم

برخلاف برخی از دوستان، پیش از آنکه وارد دنیای بازیگری شوم، به‌عنوان طراح لباس فعالیت می‌کردم و در دانشگاه هم در رشته طراحی لباس و چاپ پارچه درس خواندم اما بعد از مدتی حس کردم به بازیگری هم علاقه دارم، به همین دلیل دوره‌های مربوط به بازیگری را نزد استاد سمندریان پشت سر گذاشتم و وارد دنیای بازیگری شدم.

به عشق شیراز

بی‌تردید بخشی از علاقه من به طراحی لباس، به مادرم باز می‌گردد. او شیرازی است و مثل هر شیرازی دیگری در وجودش عشق و هنر موج می‌زند. به همین خاطر در دوران کودکی هر وقت با او به شیراز سفر می‌کردم و در بازارهای قدیمی این شهر قدم می‌زدم، مجذوب پارچه‌های زیبا و رنگی می‌شدم که در همه شهر رد پای آن وجود داشت. در کنار این رنگ و طرح‌های زیبا، به فرش‌های قدیمی و زیورآلات هم علاقه زیادی داشتم. همه این مسائل باعث شد تصمیم بگیرم در دانشگاه در رشته طراحی لباس درس بخوانم و به این ذوق دوران کودکی‌ام سر و شکل حرفه‌ای دهم.

کشف دنیای شیرین بافت

بیش از آنکه دانشگاه شما را یک طراح لباس حرفه‌ای کند، به شما دید می‌دهد که در این حوزه چگونه فعالیت کنید. سرفصل و کدهایی که استادان به دانشجویان‌شان می‌دهند باعث می‌شود آنها خارج از محیط دانشگاه سراغ تحقیق در این حوزه بروند و با داشتن آگاهی بیشتری در این فضا فعالیت کنند. ترم دوم دانشگاه بودم که به واسطه استادم با بافت آشنا شدم، ایشان انواع بافت روی پارچه را به ما آموزش دادند، همان‌جا بود که من و دوستم آتوسا امیریگانه حس کردیم راه‌مان را در طراحی پیدا کرده‌ایم و به کمک بافت می‌توانیم لباس‌ها و شال‌های متفاوتی طراحی کنیم.

شروع به اتود زدن کردیم و وقتی کارهای اول‌مان را به استادمان نشان دادیم، ما را مورد تشویق و حمایت قرار داد؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم اولین نمایشگاه‌مان را در حوزه لباس برگزار کنیم. خوشبختانه در همان دو، سه روز اول همه کارهای‌مان فروش رفت، حتی استاد بافت‌مان هم به نمایشگاه‌مان سر زد و از ما خرید کرد. این موضوع به ما کمک کرد تا در مسیری که می‌خواهیم حرکت کنیم.

برتری نمونه‌های ایرانی

طی 10سال اخیر خوشبختانه ما پیشرفت چشمگیری در طراحی لباس به‌ویژه از نوع مانتو، شال و تی‌شرت داشتیم. نسل جدید طراحان لباس، نیاز مخاطب را به خوبی شناسایی کرده‌اند و با اطلاع از پیشینه غنی ما در لباس و تلفیق آن با نیازهای روز جامعه، دست به طراحی‌های بکر زده‌اند. این روزها بسیاری از مانتوها و تی‌شرت‌های ایرانی نه‌تنها از نمونه‌های خارجی کمی ندارند بلکه از آنها سرتر هم هستند.

وقتی خارجی‌ها مانتوی ایرانی می‌پوشند

در زمینه طراحی مانتو به قدری پیشرفت کرده‌ایم و از نشان‌های ایرانی به درستی روی مانتوها استفاده کرده‌ایم که بسیاری از توریست‌ها وقتی به ایران می‌آیند مجذوب زیبایی مانتوهای ما می‌شوند و آنها را خریداری می‌کنند. شاید نوع کاربرد مانتو برای آنها متفاوت باشد اما از نظر بسیاری از آنها بهترین سوغاتی به‌شمار می‌رود. فراموش نکنید هرقدر ما در این حوزه خاص‌تر باشیم، موفق‌تر هستیم. به همین دلیل بهتر است به جای الگو‌برداری از نمونه‌های خارجی سراغ نمونه‌های داخلی برویم و به المان‌های ایرانی توجه کنیم.

در این ترکیب سعی کردم سراغ رنگ کرم و زرشکی بروم؛ ترکیب این دو رنگ به لحاظ زیبایی معجزه می‌کند و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در طراحی این مانتو سراغ طرح گل مرغی رفتم و سعی کردم سادگی این طرح را با این مدل اصیل ترکیب کنم. پوشیدن این مانتو با دامن هم وقار آن را بیشتر می‌کند.

مانتو دامن‌ به سبک ساغر (فوری - تابستان)


گل‌مرغی‌های محبوب من

همیشه سعی کرده‌ام در طراحی لباس‌هایم از نشان‌های ایرانی اصیل استفاده کنم؛ چراکه فکر می‌کنم ضمن زیبایی باعث می‌شود لباس‌های‌مان اصیل جلوه کند. در ابتدای فعالیتم در عرصه طراحی سراغ طرح‌های شلوغ می‌رفتم و سعی می‌کردم مدل‌های عجیب و غریب طراحی کنم، اما بعدتر متوجه شدم، می‌توان از طرح‌های ساده استفاده کرد و نشان‌های زیبا را روی لباس به کار برد.

حالا، اکثر لباس‌هایم طراحی ساده دارند اما روی بخشی از آنها کار نقاشی، چاپ و بافت از نوع تابستری انجام می‌دهم و سعی می‌کنم از زیورآلات اصیل ایرانی هم بهره ببرم. در این شرایط هم لباس‌هایم ساده است و هم در عین سادگی زیبا و شیک به نظر می‌رسند. من به طرح «گل مرغی» که از طرح‌های اصیل ایرانی به‌شمار می‌رود، علاقه زیادی دارم و سعی می‌کنم روی مانتوهایم نشان‌های ایرانی را به همراه داشته باشم؛ نشان‌های من طرح «گل مرغی» و «زیور آلات ایرانی» است.

دامن و مانتوهای معروف من

به نظرم هر کسی باید در لباس پوشیدنش بخشی از هویت خودش را به نمایش بگذارد. گاهی اوقات از روی طرز لباس پوشیدن افراد سلیقه آنها را در طراحی و دکوراسیون خانه، نوع شغل و رفتارشان حدس می‌زنم. فکر می‌کنم آدم‌ها هرقدر در انتخاب لباس‌های‌شان دقیق باشند و سعی کنند به دور از تقلید، آن چیزی که مد نظرشان هست را بپوشند، زیباتر جلوه می‌کنند.
 من همیشه علاقه خاصی به پوشیدن مانتو و دامن بلند دارم چون معتقدم لباس پوشیدن خانم‌ها باید تفاوتی با آقایان داشته باشد و نباید آنها هم به اندازه آقایان از شلوار در تمامی مراسم‌ استفاده کنند. گاهی برای نشان دادن وقار زنانه بهتر است خانم‌های سراغ دامن‌های بلند و مانتو بروند.

مد را شخصی کنید

این حرف‌هایم به این معنا نیست که افراد در لباس‌های‌شان از مد پیروی نکنند، بلکه به این معناست که نباید تمام توجه‌‌شان به مد باشد. به هرحال وقتی مانتوی بلند همه‌گیر می‌شود یا در مقطعی اکثر افراد سراغ مانتوهای میدی می‌روند، نمی‌توان این قانون را زیر پا گذشت و مثلا مانتوی کوتاه پوشید؛ بهتر است در کلیت از آن چیزی که در جامعه فراگیر شده، پیروی کرد. برای اینکه نشان دهید شما صرفا مقلد نیستید و کورکورانه در این فضا گام بر نمی‌دارید، سعی کنید در نوع پوشش‌تان تفاوتی‌هایی را لحاظ کنید و با اضافه کردن جزییاتی زیبا اما تعیین‌کننده سلیقه خاص خودتان را هم نشان دهید.

گیپور و دانتل اما به شرط

امسال پارچه‌های گیپور، تور و دانتل در مانتو، لباس‌های مجلسی و. . . نقش تعیین‌کننده‌ای بازی می‌کنند. افراد دنبال‌کننده مد به خوبی می‌دانند که نباید از این پارچه‌های زیبا غافل ماند ولی منتهی سعی کنید به دلیل ماهیت این نوع پارچه‌ها از آن در مراسم‌ رسمی استفاده کنید یا به جای اینکه کل پارچه مانتوی شما از تور، دانتل یا گیپور تشکیل شده باشد، تکه‌دوزی انجام دهید؛ مثلا در جیب یا سر آستین از این سبک پارچه استفاده کنید.

رنگ‌های امسال

امسال رنگ صورتی و آبی کم‌رنگ، که رنگ‌های ملیح به‌شمار می‌روند روی بورس هستند. این رنگ‌ها می‌توانند هارمونی زیبایی بین شما و طبیعت ایجاد کنند. سعی کنید در فصل‌ها به طبیعت رجوع کنید و از آنها الهام بگیرید؛ چراکه بهترین الگو به‌شمار می‌آیند.

ساغر در خانه درسا

مدتی است با «خانه درسا» همکاری می‌کنم. خوشبختانه، برندهای ایرانی طی سال‌های اخیر توانستند پابه‌پای برندهای خارجی حرکت کنند و ذوق و سلیقه ایرانی را نشان دهند. خوشبختانه برند«درسا» هم طی سال‌های اخیر توانسته جای خودش را میان علاقه‌مندان به مد و شیک‌پوشی پیدا کند و به آنها محصولاتی زیبا و باکیفیت ارائه دهد.

رنگ مورد علاقه من خاکستری است چرا که به راحتی می‌توانم آن را با رنگ‌های دیگر ست کنم. از آنجایی که طراحی اصلی این مانتو ساده است، روی جیب و سرآستین آن سراغ نقاشی رفتم؛ منتها در رنگ زمینه آن از رنگ سبز استفاده کردم که هارمونی زیبایی با خاکستری دارد. برای آنکه به این ترکیب گرمای بیشتری بدهم، سراغ یک شال آبی پررنگ با بافت تابستانی رفتم که به نوعی سردی رنگ خاکستری را خنثی کند.

مانتو دامن‌ به سبک ساغر (فوری - تابستان)


لیلا حاتمی و مهتاب کرامتی، خوش‌تیپ‌های فراموش نشدنی

از بین بازیگران به‌نظرم مهتاب کرامتی و لیلا حاتمی توانسته‌اند به درستی لباس‌های‌شان را براساس شخصیت‌شان انتخاب کنند. آنها در نوع پوش‌شان بسیار دقیق و درست عمل کردند. آنها نمونه‌هایی را معمولا انتخاب می‌کنند که متناسب شخصیت آنهاست.

جای خالی ژیلا مهرجویی در طراحی لباس

کارهایی که ژیلا مهرجویی در طراحی لباس فیلم‌های مختلف در سینما انجام می‌داد، در نوع خودش تک بود و در مقاطع مختلف نبض جامعه را به لحاظ مد در دست گرفت. او بینش خاصی در زمینه طراحی داشت و اکثر کارهایش مورد توجه اهالی سینما و مردم عادی قرار می‌گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.