زنان مشکی پوش، باوقار و رسمی

زنان مشکی پوش، باوقار و رسمی

با آمدن روزهای عزاداری شیعیان در ماه محرم، رنگ و نوع پوشش ما نیز متناسب با حال و هوای این ماه و برای شرکت در مراسم عزاداری ویژه عوض شده و به سمت استفاده از لباس‌هایی با رنگ‌های تیره می‌رویم. ممکن است بسیاری از ما تاکنون توجه چندانی به چگونگی استفاده و نگهداری از لباس‌های تیره ‌رنگ و به‌ویژه مشکی‌مان نشان نداده باشیم اما بعد از آشنا شدن با آداب و اصول پوشیدن و نگهداری لباس‌های تیره، مطمئنا بهتر از قبل، این لباس‌ها را در پوشش‌مان به کار می‌گیریم  و در نگهداری از آن‌ها دقت خواهیم کرد.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
مواظب رنگ باشید
درست است که لباس مشکی در اغلب فرهنگ‌ها برای مراسم عزاداری استفاده می‌شود اما از آنجا که یکی از رنگ‌هایی است که با بیشتر رنگ‌ها ترکیب مناسبی می‌سازد، رنگ پرکاربردی است و در بسیاری از روزهای عادی سال نیز این رنگ در پوشش افراد جامعه دیده می‌شود.  این رنگ لباس به‌ویژه از سوی آقایان بسیار مورد‌توجه قرار می‌گیرد، زیرا به راحتی می‌توانند با انواع شلوار پارچه‌ای، کتان، جین یا مخمل از تی‌شرت یا پیراهن مشکی‌رنگ استفاده کنند.  اما در این میان، یکی از مسائلی که باید به آن دقت شود این است که لباس‌های تیره رنگ و به‌ویژه مشکی‌ به مرور زمان رنگ خود را از دست داده یا در اثر شست ‌و شوی زیاد به رنگ طوسی یا سبز تیره متمایل می‌شوند که برای کسانی که آراستگی ظاهر برای‌شان مهم است، دقت به این قضیه اهمیت زیادی برای آن‌ها خواهد داشت.  بنابراین با توجه به نزدیک شدن به روزهای عزاداری ماه محرم، بهتر است زودتر دست به کار شده، لباس‌های تیره و مشکی را از قفسه‌های کمد لباس‌تان بیرون بیاورید و نگاه دوباره‌ای به آن‌ها بیندازید تا اگر لباس شما نیز رنگ و رو رفته شده بود، وقت کافی برای تهیه لباس مشکی داشته باشید. همچنین اگر قصد خرید ندارید، می‌توان تا وقت هست به خشک‌شویی‌ محل مراجعه کرده و با استفاده از رنگ‌های مخصوص لباس‌های تیره، لباس را به رنگ و شکل روز اولش برگردانید. 

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
کاملا رسمی
ظرافت و زیبایی در کنار سادگی از مهم‌ترین اصول طراحی این کت و شلوار است. با پوشیدن بلوز مشکی زیرکت می‌توانید از این کت و شلوار مجلسی در مراسم عزاداری و محرم استفاده کنید. همچنین با استفاده از بلوزی رنگی در زیرکت، می‌توانید این لباس را در مهمانی‌های شاد و رسمی استفاده کنید. معمولا کیف‌های مشکی چرم و سایز بزرگ بین بانوان پرطرفدار است. کافی است با در دست داشتن این کیف مشکی جادار و پوشیدن بوت چرم ساق کوتاه و پاشنه دار، تیپ‌ مجلسی خاص و ساده‌تان را تکمیل کنید.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
قدر لباس‌های‌تان را بدانید
مهم‌تر از این‌که لباس‌تان چه مارک یا چه مدلی داشته باشد، تمیز بودن و آراسته بودن آن است که ظاهر شما را خوب یا بد نشان می‌دهد. به‌همین‌دلیل، دانستن اصول نگهداری از لباس می‌تواند علاوه بر این‌که عمر لباس را بیشتر می‌کند، باعث شود لباس‌تان نو، شکیل و مرتب نشان داده شود و زمان بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید. اگر این نکته ساده را فراموش کنید که هنگام شستن لباس‌های مشکی، آن‌ها را از لباس‌های سفید و رنگی جدا کنید، در پایان فعالیت ماشین لباس‌شویی، شما می‌مانید و لباس‌هایی که دیگر رنگ خودشان را ندارند.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
با آب سرد بشویید
یکی از اصول مهمی که باید هنگام شستن لباس مشکی درنظر گرفته شود این است که طوری لباس‌تان را بشویید که رنگش نرود و به‌اصطلاح بور نشود. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌شود در این رابطه انجام داد این است که هنگام شستن لباس‌های مشکی آب سرد را انتخاب کنید و آن‌ها را با آب گرم نشویید.
یکی از راه‌هایی که درگذشته برای ثابت نگه داشتن رنگ لباس‌های سیاه به کار گرفته می‌شده، این بوده است که از آب اسفناج پخته استفاده می‌کردند. این روش هنوز هم کاراست اما با وجود شوینده‌های مخصوص لباس مشکی که امروزه در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود دیگر نیازی نیست به‌خودتان زحمت زیادی بدهید.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
کمتر بشویید
اگر به شوینده‌های مخصوص لباس‌های تیره دسترسی نداشتید و خواستید با شوینده‌ای عادی لباس مشکی‌تان را بشویید، بهتر است از پودر شوینده کمتری به نسبت سایر لباس‌ها استفاده کنید یا این‌که به جای استفاده از انواع صابون یا پودر، از شامپو استفاده کنید تا به ثبات رنگ لباس‌تان بیشتر کمک کند و از ماندن آثار سفید روی آن نیز جلوگیری شود. از آنجا که لباس‌های مشکی میزان تعریق را بالا می‌برند و لازم است بیشتر از سایر لباس‌ها شسته شوند، بهتر است حواس‌مان باشد جنس‌هایی را انتخاب کنیم که پس از شست‌وشو راحت‌تر اتو می‌شوند.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
برای آن‌که برق نیفتد
نکته دیگری که درباره لباس‌های مشکی باید در نظر گرفت این است که هنگام اتو‌کردن این لباس‌ها، احتمال برق افتادن آن‌ها در اثر حرارت اتو زیاد است. بنابراین بهتر است هنگام اتو کردن، لباس را پشت و رو کرده و آن را از قسمت داخلی اتو کنید یا این‌که هنگام اتو کردن، یک پارچه نازک روی لباس بیندازید تا لباس‌تان برق نیفتد و رنگ و حالت اصلی خودش را داشته باشد. این را هم به یاد داشته باشید که اگر لباس‌های‌تان را در هوای آزاد خشک می‌کنید، لباس‌های سیاه‌تان را خیلی در معرض نور تند و مستقیم آفتاب قرار ندهید، زیرا باعث خراب شدن رنگ آن‌ها می‌شود و آن‌ها را بور می‌کند.

عمر لباس‌های‌تان را زیاد کنید
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که لباس‌های‌تان به‌ویژه شلوار یا چادر مشکی‌ پرز زیادی به‌خودش بگیرد و مایه دردسر شود. برای پیشگیری از چنین حالتی، هنگام شستن لباس‌های مشکی از نرم‌کننده استفاده کنید تا این ویژگی در آن‌ها از بین‌برود. با توجه به فصل سرما و استفاده از لباس‌ها و به‌ویژه شلوارهایی با جنس مخمل کبریتی، شست‌وشوی آن‌ها نیز اهمیت پیدا می‌کند. برای شستن این لباس‌ها اگر آن‌ها را پشت و رو کرده و بعد در ماشین لباس‌شویی بیندازید به طول عمر و ثبات رنگ آن‌ها کمک کرده‌اید.


چگونه انتخاب‌های بهتری داشته باشیم؟
درست است که مشکی رنگی است که برای لباس‌های مجلسی نیز انتخاب می‌شود اما در انتخاب لباس مشکی برای مراسم عزاداری، بهتر است که لباس ساده باشد و زرق و برق و مدل‌های عجیب و غریب نداشته باشد.
شاید نتوانیم هنگام تهیه لباس‌های مشکی آزادی عمل زیادی در مدل و طرح داشته باشیم اما با دقت در جنس و سایز لباسی که می‌خریم می‌توانیم خرید بهتری داشته باشیم. به‌عنوان مثال استفاده از جنس‌های تابستانی در فصل زمستان یا برعکس و پوشیدن لباس‌های زیاد گشاد یا زیاد تنگ حتی در لباس‌های تیره رنگ هم به چشم می‌آید و نامناسب به‌نظر می‌رسد.
دقت در رنگ کیف و کفش و به‌ویژه جوراب بسیار مهم است و انتخاب‌ غلط می‌تواند ظاهر فرد را شلخته و نامناسب جلوه دهد. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان رعایت کرد این است که بهتر است همراه با شلوار مشکی، کفش مشکی انتخاب شود و از آن مهم‌تر این‌که هنگام استفاده از شلوار و کفش تیره، از‌ پوشیدن جوراب رنگ روشن به‌ویژه سفید اجتناب شود.
اغلب در لباس‌های مشکی، طیف رنگی مشکی‌ کمرنگ و پررنگ دیده می‌شود. تا حد امکان بهتر است از لباس‌های همرنگ یا نزدیک به هم در پوشش استفاده شود که یکی از لباس‌ها در مقایسه با بقیه اجزای پوشش، رنگ‌‌ورو رفته و کهنه به‌نظر نرسد.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
رسمی و مدرن
استفاده کردن از تلفیق رنگ سفید و مشکی در لباس رسمی معجزه می کند. طراحی خاص این کت و دامن را با کیف و کفش مشکی چرم همراه کنید. بهتر است برای شست‌و‌شوی این کت و دامن خودتان دست به کار نشوید و به خشک‌شویی مراجعه کنید.

نحوه لباس مشکی پوشیدن , لباس عزاداری
یک تیر و 2 نشان
با هزینه کمتری می‌توانید 2 دست لباس شکیل داشته باشید. یکی از پر‌طرفدارترین جنس‌هایی که در دوخت این کت و دامن استفاده شده،کرپ است. پارچه کرپ در عین  خوش‌فرم ایستادن و شکیل بودن ،پرز به خود نمی‌گیرد.

منبع : bartarinha.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.